reklama

Komplexná akreditácia? Pch, mne stačí papier…

Keď som pobýval v Nemecku na štúdiách, snažil som sa v jednom kamarátovi z Bavorska vypestovať kladný vzťah k slovenským vysokým školám. Boli sme obaja študenti zanietení pre svoj odbor, kamaráti na život a na smrť. Po dlhom prehováraní sa kamarát podvolil absolvovať letnú školu slovenského jazyka a kultúry Studia Academica Slovaca na Univerzite Komenského v Bratislave. Dva týždne v trocha ufúľanej Bratislave z konca deväťdesiatych rokov pre Nemca neboli samozrejmosťou. Jeho predchádzajúca skúsenosť s východnou Európou bola len z juhočeských Strakoníc. Tiež žiadna sláva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ale prežil ľudským potom nasiaknuté sedačky v trolejbusoch aj kaluže s tekutinou konzistencie oleja po letných lejakoch, ktoré tie isté trolejbusy striekajú na ľudí z polmetrových vyjazdených koľají na zastávkach. Jediné, čo mi v dôvernej chvíľke po návrate povedal, bolo: „Počúvaj, vaše univerzity si dosť potrpia na také to formálne hógo fógo, že?“

Veď hej, uvítací ceremoniál v Aule na Šafárikovom námestí Nemca musel trocha zaskočiť. Taláry, žezlá a medaily. Magnificiencia, spektábilis a pedelovia. Piesne, hymny a preslovy. Proste ako na promócii. Nejeden zápaďan vtedy pozeral tak trochu vyplašene. Veď v Nemecku je bežné, že Vám aj strohý diplom príde po dlhoročnom štúdiu len poštou, a ani nie doporučene.

Pochopil som, čo sa v ňom dialo, až keď som sa sám hlásil na doktorandské štúdium v Nemecku. Sedel som na modrej stoličke v kancelárii na dekanáte a tŕpol, či mi vlastne bude stačiť slovenský diplom. Vedúci po chvíli štúdia fromulára povedal: „Ešte originál diplomu, prosím.“ Položil som pred neho zamatovú tubu a on na mňa bezradne pozrel. Opatrne do nej strčil ceruzou a mal som pocit, že počúva, či vnútri niečo netiká. Po chvíli pochopil o čo ide a s úsmevom otvoril puzdro. Rozvinul diplom a začal ho obracať. Ručne robený papier, veľký formát, ručne písaný diplom, dôstojné čierne písmo, suchá pečať a starostlivý podpis rektora. Miestnosťou zaznelo: „Pani Schmidtová, slečna Köppke, poďte sem, to musíte vidieť.“ Môj diplom putoval z kancelárie do kancelárie po celej chodbe dekanátu. Mocipán sa s ním o chvíľu vrátil. Nesmelo som sa opýtal: „Stačí?“ Odvetil: „Žartujete? Takýto dokument?“ Zamrazilo ma. Pokračoval už s úsmevom: „Úplne! Myslel som, že ide o abdikáciu Rudolfa II. Práve som navrhol, že aj my niečo také potrebujeme.“ Fuuuf, podarilo sa… ☺

Takže načo komplexné akreditácie? Načo brojiť proti prokurátorovi? Načo hodnotenia Európskou asociáciou univerzít? Načo ARRA? Načo naháňať Shanghai ranking? Veď predsa na všetko stačil ten povestný kus papiera!

Ak chcete, viac vážne na tú istú tému tu:

http://vitezslavhorak.blog.sme.sk/c/127091/Skutocne-reformy-este-len-pridu.html

http://vitezslavhorak.blog.sme.sk/c/127093/Skutocne-reformy-este-len-pridu-II.html

Vítězslav Horák

Vítězslav Horák

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som srdcom komunikátor... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu